Blíži sa koniec roka a Vy by ste chceli dať darček svojim obchodným partnerom. V akej výške si reklamné predmety môžete zahrnúť do výdavkov ?
Výdavky na reklamné predmety môžu byť daňovo uznaným výdavkom, avšak len ak sú splnené tieto náležitosti :
- musí ísť o reklamný predmet (teda darovanie predmetu s cieľom ovplyvniť obchodného partnera a spotrebiteľa pri výbere produktu) príkladom môžu byť perá, kalendáre, prívesky, kľúčenky, USB kľúče, tričká, a iné
- zákon nestanovuje povinnosť označovať reklamné predmety obchodným menom alebo ochrannou známkou daňovníka
- je však vhodné mať fotodokumentáciu, prípadne nálepku s logom firmy, citátom, mottom alebo poďakovaním
- výška obstarávacej ceny je limitovaná, nesmie prevýšiť 17 € za kus,
- ak ste platca dph, pre vás platí 17 € bez dph,
- ak ste neplatca dph, tak pre vás platí 17 € vrátane dph.
- dávajte si pozor, pretože do obstarávacej ceny vstupujú aj vedľajšie náklady súvisiace s obstaraním napr. potlač, doprava…
- ak hodnota prevýši 17 € za kus, v celej výške sú nedaňovou pripočítateľnou položkou
Z pohľadu zákona o DPH
– bezodplatné dodanie (napr. pri rozdávaní na ulici, alebo na výstave ) reklamného predmetu na obchodné účely, ak jeho hodnota nepresiahne 17 eur bez dane za kus sa nepovažuje za dodanie tovaru za protihodnotu, nevzniká vám povinnosť odviesť dph
– ak suma presiahne 17 eur bez dane za predmet, považovalo by sa jeho bezodplatné odovzdanie dodaním tovaru za protihodnotu napr. rozdávali by ste športové mikiny na bežeckom podujatí a cena jednej mikiny by bola 20 €, takýto reklamný predmet má cenu nad limit, nie je daňovo uznaný, a budete musieť zaplatiť daňovému úradu dph z tejto sumy (20 € x 20%DPH = 4 € )
Za reklamný predmet sa nepovažujú darčekové reklamné poukážky !
Za reklamný predmet sa považujú aj:
- tabakové výrobky (do sumy nepresahujúcej 17 € za jeden výrobok), ale iba u daňovníka, u ktorého je výroba tabakových výrobkov hlavným predmetom činnosti
- víno (do sumy nepresahujúcej 17 € za jeden predmet), najviac však vo výške 5 % z vykázaného základu dane daňovníka za príslušné zdaňovacie obdobie
Príklad: Daňovník zaoberajúci sa poskytovaním počítačových služieb kúpil 100 fliaš vína v hodnote 5 € za jeden kus, spolu za 500 €. Ak má daňovník v príslušnom zdaňovacom období základ dane minimálne 10 000 €, môže si sumu 500 € dať do daňových výdavkoch, nakoľko suma 500 € nepresahuje 5 % z vykázaného základu dane. Ak by daňovník vykázal nižší základ dane, napr. 7 000 €, potom mu vznikne povinnosť zvýšiť základ dane o rozdiel medzi sumou 500 € a sumou 350 € (t. j. 5 % zo 7 000), teda o 150 € vo forme pripočítateľnej položky.
- u daňovníka, u ktorého je výroba vína hlavným predmetom jeho činnosti sa považuje poskytnutie vína ako reklamného predmetu za daňový výdavok vo výške neprevyšujúcej sumu 17 €
- ostatné alkoholické nápoje (okrem vína), ale iba u daňovníka, u ktorého je výroba alkoholických nápojov hlavným predmetom činnosti (do sumy nepresahujúcej 17 € za jeden výrobok)