O možnostiach, aké majú dnes podnikatelia, sa ich predchodcom ani nesnívalo. Tisícky potencionálnych zákazníkov máte na dosah prostredníctvom sociálnych sietí a internetu. Už nemusíte chodiť od dverí k dverám a ponúkať svoje tovary a služby. Reklamou na internete dokážete osloviť masy ľudí jednoducho, rýchlo a bez akejkoľvek námahy.
ALE, má to jeden háčik a týka sa neplatcov DPH !
Pozrime sa na to spoločne.
Najviac využívanou formou u podnikateľov je reklama cez Google Adwords alebo Facebook reklama.
Ako podnikateľ – živnostník alebo eseročka platíte za poskytnutú službu spomenutým firmám. V tejto transakcii vystupujete ako príjemca služby (neplatca DPH) od dodávateľa (platcu DPH) z inej krajiny EÚ.
V tomto prvom kroku sme si charakterizovali obe strany, pričom Vy ste zdaniteľná osoba, neplatca DPH, príjemca služby.
Ďalej je dôležité z pohľadu zákona o DPH určenie miesta dodania služby. § 15 ods. 1 zákona o DPH hovorí, že miesto dodania služby zdaniteľnej osobe, je miesto, kde má táto osoba sídlo alebo miesto podnikania.
V tomto druhom kroku sme zadefinovali, že miesto dodania služby je na SR v mieste Vášho sídla alebo mieste podnikania.
Následne, ak sú poskytovateľ a príjemca služby z rôznych štátov EÚ, uplatní sa mechanizmus prenesenia daňovej povinnosti na príjemcu služby podľa § 69 ods. 3 zákona o DPH.
V treťom kroku sme sa dopracovali k výsledku, že ako príjemca služby ste povinný zaplatiť daň z pridanej hodnoty.
Uvediem jednoduchý príklad:
– zaplatím si reklamu na Facebooku alebo Google Adwords za 100 €. Pri vytváraní reklamy nahlásim fakturačné údaje, som podnikateľský subjekt, mám IČO, DIČ a som neplatca DPH. Následne obdržím faktúru. Je v nej vyčíslená suma bez DPH a výška DPH (VAT) je nula. Na konci faktúry je poznámka, že daňová povinnosť sa prenáša na zákazníka.
– z toho mi vyplýva povinnosť zaplatiť slovenskému daňovému úradu 20 € daň z pridanej hodnoty. Aby som mohol zaplatiť DPH, musím mať pridelené IČ DPH. Aby mi pridelili IČ DPH, musím sa zaregistrovať na daňovom úrade.
Dostávame sa ku kameňu úrazu, na ktorom môžete pochybiť. Zhrňme si teda všetky povinnosti, ak prijímate službu od zdaniteľnej osoby so sídlom v inom štáte EÚ.
– dôležité je ešte pred samotným začiatkom využívania tejto služby zaregistrovať sa na daňovom úrade ako platiteľ DPH podľa špecifického ustanovenia v § 7a ods. 1 zákona o DPH. Daňový úrad Vám následne pridelí IČ DPH,
– do 25. dňa nasledujúceho mesiaca po mesiaci, v ktorom bola služba dodaná máte povinnosť podať daňové priznanie k DPH a zároveň v rovnakom termíne aj zaplatiť DPH (za mesiac, v ktorom služba nebola dodaná, nepodávate daňové priznanie),
– nemusíte sa báť, že sa stanete klasickým platcom DPH. Podľa §7a si nemôžete odpočítať DPH a ani ho uplatňovať na výstupe pri predaji.
Tento článok je veľmi užitočný a dúfam, že ste si ho prečítali ešte pred objednaním reklamy. 😉
Ak sa vám článok páčil alebo si myslíte, že by pomohol aj Vašim známym, zdieľajte ho s nimi prostredníctvom tlačidla, ktoré nájdete nižšie. Ďakujem za zdieľanie a prajem veľa úspechov.