Večná polemika. V článku si prečítate, tipy na náklady, ktoré si môžete zahrnúť do účtovníctva, ktoré sú rizikové, neuznané a ktoré sú uznané až po zaplatení.
Ak sa zaoberáte predajom tovaru, medzi Vaše základné náklady patrí vynaložená suma za nákup tovaru a nákladov súvisiacich s obstaraním napr. clo, poistenie, inštalácia, montáž, preprava.
Váš rozpočet určite zahŕňa aj výdavky na chod prevádzkarne, skladu, kancelárskych priestorov. Tie môžu byť:
- prenájom priestorov,
- spotreba energií,
- kancelárske potreby,
- hygienické a čistiace potreby,
- výpočtová technika,
- kancelársky, skladový nábytok,
- spotreba režijného materiálu.
Každý začínajúci podnikateľ je na začiatku obchodník, predajca, nákupca, právnik, ekonóm, programátor, grafik … veď to poznáte. Robíte všetko. Postupom času sa Vaše podnikanie rozbieha a Vy už nestíhate robiť všetko. Delegujete činnosti na externých dodávateľov, ktorí sú v daných oblastiach experti a Vám ostáva viacej času na podnikanie.
Zahrniete si do nákladov napríklad tieto služby:
- programátorské služby,
- grafické služby,
- poštovné a prepravné služby,
- telefónne poplatky,
- internet,
- domény, hosting,
- náklady na reklamu a marketing,
- služby právnika,
- služby za vedenie účtovníctva a mzdovej agendy,
- notárske služby.
Oslovujete nových zákazníkov, hľadáte obchodných partnerov, dodávateľov a cestujete po Slovensku aj mimo neho. Nezabudnite si odkladať doklady a uplatňovať cestovné náklady:
- za ubytovanie,
- cestovné lístky vlakom, autobusom.
Môžete cestovať aj autom. Firemným alebo súkromným. Aké náklady súvisiace s automobilom si môžete uplatniť v podnikaní si prečítajte v ďalšom článku, v ktorom sa budem podrobne venovať tejto rozsiahlej problematike. Spomeniem niektoré:
- náklady na pohonné látky,
- diaľničné známky,
- opravu, servis, náhradné diely,
- parkovné, umytie,
- daň z motorových vozidiel.
V oblasti, v ktoré podnikáte ste určite odborník a neustále pracujete na sebe a vzdelávate sa. Vznikajú vám náklady na získanie odbornosti:
- školenia, kurzy, semináre, konferencie,
- odbornú literatúru,
- softvér, upgrade softvéru.
Vaša firma rastie a postupom času musíte naberať zamestnancov. Vytvárate pracovné miesta a s nimi vznikajú mzdové náklady:
- náklady na mzdy pracovníkov,
- náklady na zdravotné a sociálne odvody,
- stravovanie zamestnancov,
- cchranné pomôcky.
Ak vlastníte budovu, firemný automobil alebo iný hnuteľný, nehnuteľný majetok, do nákladov jeho cena vstupuje formou odpisov postupne. Hnuteľný majetok, ktorého obstarávacia cena je vyššia ako 1700 € a pri nehnuteľnom majetku vyššia ako 2400 € sa musí odpisovať a zaradiť do majetku firmy. Pri nižšej cene ako uvedené hranice máte na výber. Môžete sa rozhodnúť, že nezaradíte napr. notebook v hodnote 800 € do majetku, jeho cena vstúpi priamo do nákladov v momente kúpi alebo ho zaradíte a budete odpisovať.
Nie všetky náklady sú daňovo uznané v momente kedy vám vzniknú. V platnosti je zákon o dani z príjmu, ktorý hovorí o nákladoch daňovo uznaných až po zaplatení. Medzi ne patria napríklad:
- náklady na právne služby,
- náklady na účtovné služby,
- náklady za prenájom voči fyzickej osobe.
Podrobnejšie som ich vymenoval v článku Daňové náklady až po zaplatení.
Daňovo neuznané sú napríklad:
- výdavky na pohostenie – pracovné obedy, pochutiny,
- dovolenky,
- nákupy súkromnej spotreby,
- zmluvné, nezmluvné pokuty, penále, úroky o omeškania,
- reklamné predmety v hodnote prevyšujúcej 17 € za jeden kus.
Túto tému uzavriem základnou poučkou: Daňovým výdavkom je podľa zákon o dani z príjmov všetko, čo slúži na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmu. A dodávam čo si dokážete obhájiť.
Ak sa Vám článok páčil a bol pre Vás užitočný zdieľajte ho s vašimi priateľmi.